Audience Development-Workshop for the Deutscher Bühnenverein
In the face of visitor numbers that still haven’t reached pre-pandemic levels and of less than boisterous audience trends already before COVID the IKMW on 10 June 2022 gave a workshop on Audience Development at the annual meeting of the Deutscher Bühnenvereins (DBV) at the Oldenburg State Theater – it was the most frequented out of seven workshops offered to the member theatres.
In a facilitated inventory Achim Müller collected and structured the experiences and knowledge of participating theatres. The research followed three guiding questions: Who comes, whom do we know? Whom do we miss, whom do we want to come? How and where do we want to seek, find, motivate and bind them?
To complement this experience-based kowledge Achim Müller and Klaus Siebenhaar introduced basic results from scientific research on visitor structure, motivation, behaviour and development.
The core findings were humbling, but not very surprising: significant decrease of visits, specifically among frequent visitors; both encouraging and disappointing expereinces both with measures to regain former and with those to attract new audiences visitors – and, lingering above, the insight already formulated by Bourdieu in the 1960s: Programming that is truly visitor-oriented – including innovative participatory formats and new venues – together with adequate, if possible personalised communications remain remain the core of all successful audience development.
The results made it clear: For the future theatres don’t really need additional general research projects without reference to concrete measures. For audience development to be at the same time art-oriented and evidence-based they should instead invest in a process of research & development focussing on developing and testing specific activities, formats and strategies. The IKMW already has entered talks with the DBV to start such a project with selected theatres.
Damit 50% nicht „das neue Ausverkauft“ bleiben
Audience Development-Workshop für den Deutschen Bühnenverein
Angesichts von Besuchszahlen, die bei weitem noch nicht das Niveau vor der Corona-Pandemie erreicht haben, und von bereits vor der Pandemie Besorgnis erregenden Trends hat das IKMW auf Einladung des Deutsche Bühnenvereins (DBV) auf dessen Jahreshauptversammlung am Oldenburgischen Staatstheater am 10. Juni 2022 einen Workshop zum Thema „Audience Development“ durchgeführt – es war der meistbesuchte Workshop des siebenteiligen Workshop-Programms.
In einer moderierten Bestandsaufnahme sammelte und strukturierte Achim Müller die ungeschönten Erfahrungen und Kenntnissen der teilnehmenden Häuser entlang von drei Fragestellungen: „Wer kommt, wen kennen wir? Wen vermissen wir, wen wünschen wir uns? Wie und wo wollen wir sie suchen, finden, motivieren und binden?
Dem Erfahrungswissen aus den Häusern stellten Achim Müller und Klaus Siebenhaar Forschungsergebnissen über Besucherzusammensetzung, -motivation, -verhalten und -entwicklung gegenüber.
Die Befunde waren ernüchternd, wenn auch wenig überraschend: deutliche Rückgänge von Besuchen, gerade auch unter ehemaligem Stammpublikum; teils ermutigende, teils ernüchternde Erfahrungen sowohl bei der Rückgewinnung früherer Besucher als auch beim Erschließen neuer Publika – und die schon von Bourdieu in den 1960ern formulierte Erkenntnis, dass der Kern von Audience Development tatsächlich pubikumsorientierte Programmpolitik – inklusive innovativer partizipativer Formate und neuer Spielorte – verbunden mit einer adäquaten, möglichst personalisierte Kommunikation bilden.
Bei diesen eindeutigen Ergebnissen war klar: Für die Zukunft braucht es weniger zusätzliche übergeordnete Forschungsprojekte, sondern einen auf konkrete Maßnahmen ausgerichteten Recherche-, Forschungs- und Entwicklungsprozess für zugleich kunstorientiertes und evidenzbasiertes Audience Development. Das IKMW ist in Gesprächen mit dem Deutschen Bühnenverein, mit ausgewählten Theatern ein entsprechendes Projekt auf den Weg zu bringen.
Beuys wandert in China
Ausstellungen nach Guangzhou auch in Chengdu und Shanghai erfolgreich
Für drei Monate werden die beiden Dokumentarausstellungen „Joseph Beuys und die documenta“ sowie „Kosmos Beuys: About Art and Life in 20th century Avantgarde“ in Guangzhou/Kanton einer breiteren Öffentlichkeit zugänglich sein. Nach der Premiere in der Residenz der Deutschen Botschaft in Peking sind beide Ausstellungen unter dem Patronat des Generalkonsulat in einem privaten Kulturzentrum zu sehen.
Am 25. Februar 2022 wurde „Joseph Beuys und die documenta“ dann in der Urbancross Gallery in Shanghai eröffnet, um nach wenigen Tagen pandemiebedingt wieder schließen zu müssen. Nach der Aufhebung des Lockdowns wurde die Ausstellung noch bis Mitte Juli in Shanghai gezeigt.
Planmäßig konnte dagegen die Ausstellung „Cosmos Beuys“ vom 2. April bis 15. Mai 2022 im XLY MoMa Museum in Chengdu einer interessierten Öffentlichkeit präsentiert werden.
„Back to the Present“ – Kosovo Project 2021
German-as-a-Foreign-Language (‚DaF‘) documentary theatre performance and new contributions to VR exhibition
With different creative tasks school chilren from the PASCH school Millenium i Treti (MIT) in Pristina, Kosovo, have been sent on a „fantastic“ time travel from year 2220. On their journey they collected impressions and materials that might seem peculiar to someone 200 years from now – the same way the sight of a handcar would seem today. A 360° VR exhibition that presents the contributions in different theme and country rooms marked the end of the first project stage.
From the very start all participants – the Goethe Institut, lecturers, teachers, school children – were keen on enlarging the project with an analog stage as soon as the COVID pandemia would end or when numbers of infections in Kosovo would diminish. Building on a precursor project in 2020, the present continuation picked up the youths‘ ideas from the previous year, deepened them and enlarged them with new topics. In numerous contributions presented in the VR exhibition the youths in 2020 had approached the challenges of the present time together with possibilities for change. Starting from these materials the on-site workshops with Stephan Reischl and Matthias Baumann took on developing a theatre performance and bringing it to stage.
Having been implemented successfully in several international projects (among them with school children from MIT in Kosovo) the format of German-as-a-Foreign-Language (‚DaF‘) documentary theatre provided a host of linguistic and motivating impulses, an ideal basis for integrating the school childrens‘ contributions in different media formats.
Responsible: Stephan Reischl (projekt lead/theatre), Matthias Baumann (multimedia)
TUP Essen on Track towards Future
The IKMW participates in shaping the change process „TUP of the Future“ of the Theater and Philharmonics (TUP) Essen. Already in the season 2020/21 members of TUP Essen from all departments developed proposals for ten areas where TUP should reposition and reorganize. With assistence from IKMW these proposals will be cast into concrete measures and plans that will feed into the further development of TUP Essen and into applications for funding in programs of North Rhine-Westphalia until Summer 2022.
Through facilitation and consulting in work processes and decision-making as well through contributing to an application for funding in North Rhine-Westphalia the IKMW supports TUP Essen on its mission to become a model for a theater of the future.
„Zurück in die Gegenwart“ – Kosovo-Projekt 2021
Eine DaF-Dokutheater-Aufführung und neue Beiträge für die VR-Ausstellung
Die Schülerinnen und Schüler aus der PASCH-Schule Millenium i Treti (MIT) in Pristina, Kosovo, wurden mit vielfältigen Kreativ-Aufgaben auf eine ‘phantastische’ Zeitreise aus dem Jahr 2220 geschickt. Dabei sammelten sie Impressionen und Materialien, die für Menschen in 200 Jahren vermutlich genauso merkwürdig sein werden wie für uns heute der Anblick einer Draisine. Am Ende der ersten Phase des Projekts mit mehreren Workshops, die Pandemie bedingt ausschließlich online stattfanden, stand eine 360-Grad-VR-Ausstellung, in der die Beiträge in Länder- und Themenräumen online zu besichtigen sind.
Von Beginn an bestand der Wunsch aller Beteiligten – Goethe Institut, Referenten, Lehrerinnen Lehrer, Schülerinnen und Schüler – darin, das Projekt nach Ende der Covid-Krise oder bei einer besseren Infektionslage im Kosovo um eine analoge Phase zu erweitern. Vorläufer ist eine erste Projektphase im Jahr 2020. In der Fortsetzung ging es darum, die Ideen der Jugendlichen aus dem Vorjahr aufzugreifen, zu vertiefen und das Thema um neue Inhalte zu erweitern. In vielen Beiträgen, die in den Räumen des Online- Museums ausgestellt sind, hatten die Jugendlichen 2020 die Herausforderungen unserer Zeit und mögliche Veränderungen thematisiert. Ausgehend von diesen Materialien, galt es, in den Workshops vor Ort gemeinsam mit Stephan Reischl und Matthias Baumann ein Theaterstück zu entwickeln und auf die Bühne zu bringen. Das in mehreren internationalen Projekten (auch mit Schülerinnen und Schülern des MIT im Kosovo bereits erfolgreich umgesetzte Format ‘DaF-Dokutheater’ liefert eine Fülle an sprachlichen und motivierenden Impulsen und ist eine ideale Grundlage, um auch die medialen Beiträge der Schülerinnen und Schüler in die Aufführung einzubauen.
Verantwortlich: Stephan Reischl (Projektleitung/Theater), Matthias Baumann (Multimedia)
TUP Essen auf dem Weg in die Zukunft
Das IKMW gestaltet den Veränderungsprozess „TUP der Zukunft“ der Theater und Philharmonie (TUP) Essen mit. Bereits in der Spielzeit 2020/21 hatten Mitarbeiter aus allen Bereichen der TUP Essen Vorschläge zu zehn Bereichen erarbeitet, in denen das TUP neu ausgerichtet werden sollte. Vom IKMW begleitet werden aus diesen Vorschlägen bis Sommer 2022 konkrete Maßnahmen- und Umsetzungspläne erarbeitet und in die Weiterentwicklung der TUP Essen und in Anträge für entsprechende Förderprogramme des Landes Nordrhein-Westfalen einfließen.
Durch Moderation und Beratung bei den Arbeits- und Endscheidungsprozessen sowie durch Mitarbeit am Förderantrag an das Land Nordrhein Westfalen unterstützt das IKMW Berlin die TUP Essen bei ihrer Mission, ein Modell für ein Theaterhaus der Zukunft zu werden.
Wirkung und Erfolgsfaktoren von Extended Reality in Kunst und Kreativwirtschaft
Wirkungsstudie zu EU-geförderten Kooperationsprojekt REAL IN
In dem internationalen Kooperationsprojekt REAL IN mit Partnern in Avignon, Barcelona, Hamburg, Mailand und Marseille wird das IKMW die Wirkung von in interdisziplinären Teams neuentwickelten Extended Reality-Anwendungen auf Nutzer und Besucher in verschiedenen Künsten untersuchen und die inhaltlich-ästhetischen, organisational-managerialen wie technologischen Erfolgsvoraussetzungen dokumentieren.
Kurz vor Weihnachten wurde das multimediale Hauptseminar „Curated City: Abut Art, Urban Space and Public Interest“ an der Central Academy of Fine Arts (CAFA) im Masterstudiengang „Arts Management“ erfolgreich abgeschlossen. Das interdisziplinäre und praxisorientierte 30-stündige Lehrprogramm schloss mit Achim Müller und Daniel Ongjerth erstmals zwei Projektleiter des Berlin-Budapest/St. Margereten Kulturentwicklungsprojektes ein.
Aus dem Seminar heraus bildete sich ein achtköpfiges „CAFA Collective“, das in die Programmentwicklung in Budapest eingebunden wird, und bei der Umsetzung spezieller Online-Kulturangebote helfen wird. Diese experimentelle internationale Projektkooperation fühlt sich organisational wie operativ dem „Lumbung“-Modell des documenta fifteen-Leitungskollektivs „ruangrupa“ verbunden.
„Sophie Scholl – (Hi)Stories of Courage“
A language project with the means of cultural and media empowerment in digital space
Cultural and media education in times of the pandemic provides challenges as well as opportunities. This is especially true for cultural and media education projects in interational contexts. The project „Sophie Scholl – (Hi)Stories of Courage“ paradigmatically shows the specific „profit-and-loss-account“: Commissioned by the Goethe Institute Athens and supported by the „Foundation White Rose e.V.“, the project was implemented by Stephan Reischl together with Dagmar Boeck-Siebenhaar, the community dance-choreographer Josef Eder and the media pedagogue Matthias Baumann. Planned as a physical/analogue language camp with youths from ten countries in Southeast Europe, it had to be transformed into a hybrid format because of Covid-19. Yet this at the same time offered the opportunity to step on new paths and to develop a unique multi-months digital pilot project that most probably will be the model for future international projects and workshops.
The IKMW-teamdeveloped extensive material on the project partner and on the topic „social engagement“ as well as on online workshop formats for teachers and school children.
Specifically the two central creative formats DaF(German as Foreign Language)-documentary theater and DaF-dance theater had to be realized in the digital space. From now on the challenge consisted in merging online teaching in digital space with the youths‘ real living and experience space into a hybrid community space.
The project started with a kick-off, with workshops with teachers from PASCH-schools in the region and with a small idea fair where the topic was discussed and the project materials were explained. After this it was up to the school children for the first time: Framed by three questions they were to present in a creative way relevant places, role models and challenges – formulated as a „message to the world – in their corresponding contexts, their cities or countries. All contributions of the „young Southeast European artists“ became the first element of a PASCH-VR-360-degrees-exhibition. Around 300 youths participated in this initial stage.
Subsequently the participants for the digital camp were chosen through a competion. In the camp the youths first worked on Sophie Scholl and then proceeded to discuss contemporary societal challenges and to highlight perspectives for the future. Original documents – letters, diary entries and quotes – provided the basis for first linguistic artistic teamworks across country borders. It was fascinating to experience how the PASCH-school children, prepared through a daily „online dance warm-up“, introduced their various talents into the development of works for the exhibition spaces: As „dancers“, „musicians“, „actors“, „film producers“ or „audio drama producers“ they worked together in teams, using Zomm as well as multiple othe online tools for their creative exchange.
A „world premiere“ is waiting at the end of the project: the first VR-exhibition in the history of PASCH. The „Southeast Europe“ department of the newly established VR-360-Degree-Musem presents its visitors a host of „language-artworks“ in different formats. The „South America“ department shall be online starting End of November 2021.
With their potentials with respect to sustainability and costs this kind of hybrid cultural and media education formats will be part of the future also in post-pandemic times. IKMW will proceed on this path and will further develop and expand technological, didactical, artistical, aesthetic and content-related aspects of these formats.